صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۴۷

سیدمحمدکاظم یزدی‌ـ ۵۳ 

پایگاه بصیرت / فتح الله پریشان
رهبر معظم انقلاب تنها راه برون‌رفت از شرایط جنگ ترکیبی امروز دشمن را توسل جدی به جهاد تبیین و ضرورت قطعی و واجب فوری دانستن آن می‌دانند. از این‌رو، در سخنرانی‌های مختلف «درس‌ها و عبرت‌ها» یک روند و رویداد را مرور می‌کنند. سه مورد  را  در شماره گذشته مرور کردیم.  
4ـ رهبری دینی در مشروطه و جمهوری اسلامی؛ امروز تحت تأثیر فضاسازی روانی و رسانه‌ای دشمنان هتک حرمت و توهین به روحانیت و در رأس آن رهبری دینی را در دستور کار جنگ شناختی خود قرار داده‌اند. این موضوع در مشروطه هم اتفاق افتاده بود؛ به گونه‌ای که در پرتو این فضاسازی علیه روحانیت و رهبری دینی در مشروطه، بعد از پیروزی ملت بر استبداد با سکانداری روحانیت، تحت تأثیر القائات جریان غرب‌گرا و روشنفکری بیمار، علما را کنار زدند و قیام ملت را از مسیر اصلی منحرف کردند. مشروطیت به جایی رسید که رضاخان قلدر، فردی که ضد همه‌ آرمان‌های مشروطه خواهی بود، به حکومت رسید. البته انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل از مشروطه این درس را آموخت که قیام ملت را تحت رهبری و انقیاد دینی به جلو ببرد و الا سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا می‌کرد؛ اما امروز عده‌ای معدود از معترضان و اغتشاشگران دنبال ایران منهای روحانیت و رهبری دینی هستند. این در حالی است که بیشترین خدمات به ایران و روند قدرت‌یابی آن در مقطع انقلاب و با مدیریت همین روحانیت و رهبری دینی به وقوع پیوسته است. اما دشمن به جد وارونه‌نمایی دستاوردها و وقایع را دنبال می‌کند و تصویری مغلوط و مغشوش در اذهان می‌کارد تا مقصود خود را درو کند.
5ـ مشروطه و راه آینده؛ مشروطه درس‌های فراوانی در دل خود دارد. البته عمده آنها عبرت گرفتن از شکست‌هاست. این موضوع می‌تواند راه آینده را برای ملت ایران هموار کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایستادگی و استقامت مردم ایران را در دو برهه مشروطه و انقلاب اسلامی مقایسه می‌کنیم، این سؤال مطرح می‌شود که چرا در ادوار دیگر تاریخ از جمله در مشروطه همانند دوره انقلاب اسلامی ایستادگی نشان داد، در حالی که مردم ایران همواره غیور و مقاوم بوده‌اند؟ در این باره رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند: «قضایای متعددی را در تاریخ گذشته چه در ماجرای مشروطه، چه قبل از آن، چه بعد از آن و چه در جنگ‌ها می‌توان مثال زد که حضور همگانی از همه جای کشور، با این استقامت، با این روشن‌بینی؛ آن‌هم به مدت چند سال، در گذشته دیده نشده بود. چرا در طول این یکی دو قرن گذشته شاید از دویست سال پیش به این طرف ایران در همه‌ جنگ‌هایی که با همسایگان خود و دیگران داشته، شکست خورده است؛ مگر در همین جنگ تحمیلی هشت ساله که از همه‌ جنگ‌هایی که ملت ایران در این مدت با آن مواجه شد، سخت‌تر و طولانی‌تر بود؟ این، سابقه ندارد... اینها را می‌گویم تا فکر کنید و پاسخ درست سؤال را پیدا کنیم، تا بشود با یک فهم عقلانی درست، با هدایت عقلانی و محاسبه‌ دقیق، راه آینده را پیدا کرد. همچنان که به فضل الهی، ملت ایران تا امروز، همین‌گونه حرکت کرده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات